Ford Thunderbird z 1959 roku to przedstawiciel drugiego roku produkcji drugiej generacji tego kultowego modelu. W stosunku do poprzednika znacząco urósł, oferując miejsce dla czterech pasażerów i stając się pierwszym samochodem Forda zbudowanym na samonośnej płycie podłogowej. To rozwiązanie zapewniło większą sztywność konstrukcji, a jednocześnie poprawiło komfort podróżowania. Model ten, choć początkowo spotkał się z mieszanym odbiorem, rok po roku bił rekordy sprzedaży – w 1958 roku sprzedano 37 892 egzemplarze, natomiast w 1959 roku liczba ta wzrosła do imponujących 67 456 sztuk.
Wyróżnikiem wersji z 1959 roku był całkowicie automatyczny system składania dachu, co było technologiczną nowością na tamte czasy. Ponadto, po raz pierwszy w historii modelu, klienci mogli zamówić skórzaną tapicerkę, podkreślającą luksusowy charakter samochodu. Pod maską znajdował się potężny silnik V8 o pojemności 352 cali sześciennych (5,8 litra), generujący 300 KM. Napęd przekazywała automatyczna skrzynia biegów Cruise-O-Matic, zapewniająca płynność i komfort jazdy. Dzięki tym rozwiązaniom Thunderbird z 1959 roku nie tylko wpisywał się w erę wielkich krążowników szos, ale również stał się symbolem amerykańskiego luksusu i wygody.
Prezentowany egzemplarz to jeden z najpiękniejszych i najbardziej pożądanych kabrioletów Forda, pochodzący z najlepszego rocznika 1959. Jest to kwintesencja ery wielkich krążowników, dzieło sztuki pod względem elegancji i komfortu. Warto podkreślić, że ten model w tej specyfikacji nadwoziowej był produkowany jedynie przez rok, a łączna produkcja wyniosła zaledwie 10 261 sztuk.
Samochód wyróżnia się absolutną oryginalnością – poza lakierem i poszyciem dachu, wszystkie jego elementy zachowały swój fabryczny stan. Przebieg wynosi nieco ponad 20 tysięcy mil (około 30 tysięcy kilometrów), co w połączeniu z doskonałym stanem wnętrza i podwozia sugeruje, że jest to jego autentyczny przebieg. Takie egzemplarze są dziś niezwykle rzadkie, nawet na rodzimym rynku amerykańskim.
Karoseria prezentuje się w znakomitym stanie – to oryginalna konstrukcja Forda, której w 1959 roku dodano dodatkowe chromowane akcenty oraz nowy design tylnych lamp. Wszystkie elementy ozdobne i chromowane są w doskonałej kondycji, co dodatkowo podkreśla unikatowość pojazdu.
Pod maską pracuje legendarny silnik V8 o pojemności 5,8 litra (352 cui), rozwijający niemal 300 KM. Pracuje on bez zarzutu, zgodnie z fabryczną specyfikacją, a automatyczna skrzynia biegów Ford-O-Matic działa perfekcyjnie, pozwalając na płynne pokonywanie kolejnych kilometrów. Dodatkowo, zmiany w zawieszeniu (Hotchkiss drive) wprowadzone w 1959 roku znacząco poprawiły właściwości jezdne, dzięki czemu samochód wręcz płynie po drodze.
Wnętrze to prawdziwy skarb – oryginalna skórzana tapicerka, dostępna od 1959 roku, zachowała się w stanie niemal idealnym. Miękkość i wygoda siedzeń świadczą o luksusowym charakterze pojazdu, a unikalna kolorystyka sprawia, że trudno znaleźć podobny egzemplarz w Europie. Oryginalne dywany i ich kolorystyka to absolutna rzadkość, a detale wnętrza tworzą niepowtarzalny klimat końcówki lat 50-tych.
Dach, składany hydraulicznie, działa bez najmniejszych problemów, a jego poszycie wymienione kilka lat temu zapewnia nie tylko estetykę, ale i pełną funkcjonalność. Mechanizm chowania dachu w bagażniku działa perfekcyjnie, co potwierdza znakomity stan konstrukcji.
Ford Thunderbird z 1959 roku to wyjątkowy klasyk, który zachwyca zarówno swoją oryginalnością, jak i doskonałym stanem technicznym. Egzemplarz ten jest gotowy do jazdy – posiada ważne badanie techniczne, ubezpieczenie i jest zarejestrowany w Polsce na białych tablicach. Jest to samochód, który nie tylko przyciąga wzrok, ale także gwarantuje niezapomniane wrażenia z jazdy.
Auto brało udział w prestiżowych wydarzeniach, takich jak MotoClassic Wrocław na Zamku Topacz, gdzie przejechało wiele kilometrów bezawaryjnie, potwierdzając swoją niezawodność.