Toyota Carina, wprowadzona na rynek w 1970 roku, była odpowiedzią marki na rosnące zapotrzebowanie na kompaktowe, ale dynamiczne sedany i coupe. Model drugiej generacji (A40/A50), produkowany w latach 1977–1981, wyróżniał się bardziej kanciastym designem, nowoczesnym układem zawieszenia oraz lepszymi osiągami.
Wersja DeLuxe Coupe z 1979 roku łączyła elegancję z solidnością japońskiej inżynierii. Dostępna z różnymi jednostkami napędowymi, od oszczędnych czterocylindrowych silników po bardziej sportowe odmiany z podwójnym gaźnikiem, zapewniała zarówno komfortową jazdę, jak i dynamiczne osiągi.
Carina tej generacji była technologicznym kuzynem modelu Celica, ale w przeciwieństwie do niej miała bardziej klasyczny, stonowany charakter. Była dostępna w różnych wersjach nadwozia, w tym jako sedan, liftback i coupe. W Europie cieszyła się opinią niezawodnego i trwałego samochodu, a dziś stanowi rzadko spotykany klasyk, szczególnie w dobrze zachowanych egzemplarzach.
Model z 1979 roku to już ostatnie lata produkcji tej generacji – w 1981 roku Carina przeszła modernizację i zyskała nowocześniejszy wygląd. Jednak to właśnie te wcześniejsze roczniki pozostają najbardziej cenione przez kolekcjonerów za swoją prostotę, trwałość i klasyczny styl.