W latach 1968–1969 Mercury zaprezentował czwartą generację modelu Comet – samochodu, który łączył muskularną sylwetkę z luksusowym wykończeniem. Model ten wpisywał się w rosnące wówczas zapotrzebowanie na pojazdy o sportowym charakterze, które jednocześnie oferowały komfort i elegancję klasy premium. W tamtym okresie dostępny był wyłącznie w jednej wersji nadwozia – jako eleganckie hardtop coupe, co podkreślało jego dynamiczną linię i nowoczesny wygląd. Stylizacja nadwozia wyróżniała się wyrazistym grillem, smukłymi proporcjami oraz subtelnymi, ale agresywnymi akcentami stylistycznymi, które odróżniały go od bliźniaczego Forda Torino.
Pod względem technicznym model ten bazował na płycie podłogowej Forda Torino, stanowiąc jego bardziej prestiżową i wyróżniającą się stylistycznie odmianę w gamie marki Mercury. Konstrukcja zawieszenia zapewniała nie tylko dobre właściwości jezdne, ale również komfort na długich trasach, co czyniło Cometa wyjątkowo wszechstronnym samochodem – zarówno dla kierowców szukających sportowych emocji, jak i dla tych, którzy cenili luksusowe detale w codziennej jeździe.
Pod maską Comet skrywał szeroki wybór jednostek napędowych, zaczynając od rzędowego sześciocylindrowego silnika o pojemności 250 cali sześciennych (CI), który zapewniał solidną wydajność przy zachowaniu ekonomicznej pracy, a kończąc na potężnych jednostkach V8, które były synonimem mocy i osiągów. Wśród nich znajdowały się small blocki o pojemnościach 289 CI, 302 CI oraz 351 CI, zapewniające różne poziomy dynamiki, a także imponujący big block 428 CI – prawdziwa gratka dla entuzjastów motoryzacji, oferująca nie tylko oszałamiające przyspieszenie, ale również niepowtarzalne brzmienie klasycznego amerykańskiego V8.